Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – jak nim zostać i nie zwariować?
Marzec 25, 2017
Depilacja toruń depilacja laserowa depilacja gorącym woskiem
Depilacja laserowa i depilacja woskiem
Marzec 29, 2017

Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkudziesięciu ośrodkach zajmujących się trenowaniem metody jazdy mamy szansę znaleźć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na karetki, jak również na samochody strażackie. Nie ma w tym nic dziwnego – mamy możliwość po nich w mgnieniu oka znaleźć zatrudnienie. Powyższe kursy mają w pierwszej kolejności przygotować prowadzącego pojazd do sprawnego działania w wielorakich okolicznościach, czasami niezwykle męczących i rzadkich. Praktykowanie manewrów na ulicy, jazda z włączonym alarmem przez przejazdy na czerwonym świetle czy jazda z dużą prędkością oraz nieoczekiwane zatrzymywanie pojazdu – to tylko niektóre z zagadnień, jakie stoją przed kierowcami. Zwykle instruktorom wyjątkowo zależy, ażeby kierowca opanował umiejętność poruszania się pojazdem wówczas, gdy wydaje się to niewykonalne. Stracenie władzy w każdej chwili może spowodować poważny wypadek. Adresatami szkolenia są kierowcy, którzy zamierzają pracować w państwowych instytucjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, dostarczaniem wartości pieniężnych czy likwidowaniem pożarów.

Plan szkolenia skupia zatem zadania praktyczne wykonywane na różnorodnych przestrzeniach: na płytach poślizgowych albo placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin oraz ujmuje 6 godzin wykładów oraz 8 godzin zajęć w terenie. Jakie tematy mają możliwość pojawić się na warsztatach? W pierwszej kolejności z działu przepisów ruchu drogowego, problematyki występowania wypadków na trasie, psychologii komunikacji drogowej czy techniki jazdy w ograniczonych warunkach. Kurs kończy się bez wątpienia testem z części wykładowej oraz części praktycznej.

Sprawdzian z części wykładowej trwa 25 minut i mieści w sobie 20 pytań w formie testu. Kierowca musi obowiązkowo zaznaczyć trafnie tylko jedną odpowiedź. Dobry efekt testu mamy możliwość uzyskać, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Sprawdzian z części praktycznej mieści w sobie wykonanie odpowiednich manewrów, np. slalomu albo zatrzymywania pojazdu na zakręcie. W przypadku kiedy kierowca źle zrobi dwa razy takie samo zadanie, otrzyma odmowny wynik z testu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

W pierwszym rzędzie jest posiadanie prawa jazdy dowolnej kategorii. Oczywiście ktoś, kto planuje być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą wozu policyjnego, musi obligatoryjnie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia ogólnie rzecz ujmując nie może być w takiej sytuacji osoba, która chwilę temu zdobyła prawo jazdy. Długość pojedynczego szkolenia jest przystosowywana do kompetencji oraz zdolności każdego uczestnika (kurs zasadniczy, kurs rozszerzony). Nieodzownym warunkiem jest również ukończenie 21 lat i przedstawienie bieżącego pisma od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do wykonywania pracy jako zawodowego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W czasie szkolenia wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z zakresu psychologii transportu. Na ćwiczeniach zaznajomią się z wątkiem stresu, który wyjątkowo intensywnie wpływa na pracowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być skrajnie nieprzyjemne okoliczności na drodze bądź sytuacje życiowe przewożonych pacjentów. Zajęcia w formie wykładów mają za cel przybliżyć kursantom takie kłopoty, jak: wpływanie temperamentu na podejmowanie decyzji za kółkiem, silnego stresu, napojów z alkoholem oraz pozostałych specyfików oszałamiających na płynność sterowania samochodem.

Psychologia przewozu mieści w sobie elementy psychologii kognitywnej, psychofizjologii, psychologii klinicznej oraz wielu innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych nie będzie wymagana dogłębna znajomość wszystkich tematów, gdyż jest to zadanie studiów podyplomowych. W ostatnim czasie niniejsza nauka prężnie się rozwija, bowiem spora liczba kierowców zamierza mieć konkretną specjalizację, przykładowo zamierza przewozić wartości pieniężne lub chorych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z przeciwnej strony kilkudziesięciu psychologów jest zafascynowanych analizowaniem osób mających prawo jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia emocjonalne oraz przeróżne inne dolegliwości. Możemy tu wyliczyć choćby za dużą liczbę godzin spędzonych za kółkiem, utrudnione stosunki z rodziną (u kierowców zatrudnionych w transporcie zewnętrznym) lub większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

Podział kierowców na grupy

Pierwsza grupa kierowców – tutaj będą zapisane te osoby, które doskonale znają przepisy, mają wypracowane dobre nawyki i nie wywołują żadnego ryzyka w czasie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą opierać się na dwóch pozytywnych cechach owych kierowców: łatwości spostrzegania zagrożeń oraz na chęci doskonalenia swoich umiejętności.

Druga grupa kierowców – w niej znajdą się kierowcy, którzy przypadkiem wywołują zagrożenie dla pozostałych uczestników jezdni. Planują poprawić swoje błędy (mino, iż robią ich sporo), chcą uczyć się dobrego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą należeli kierowcy, którzy umyślnie powodują różnorakie zagrożenia oraz nie przez przypadek zachęcają innych do impulsywnych zachowań. Równolegle zamierzają naprawić swoje błędy oraz wykazują się gotowością nauki oraz udoskonalania swoich predyspozycji.

Jeśli planujesz dowiedzieć się więcej, kliknij w link obok – kurs na pojazdy uprzywilejowane ile kosztuje