W jakich sprawach pomaga notariusz?

Płaski brzuch odchudzanie toruń modelowanie ciała zabiegi
Sposoby na płaski brzuch – odchudzanie, ćwiczenia i lipomasaż
Kwiecień 5, 2017
Adwokat Kancelaria Adwokacka Toruń Alimenty
Obowiązek alimentacyjny – wynajmij skutecznego adwokata
Kwiecień 8, 2017

W jakich sprawach pomaga notariusz?

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi rzeczami trzeba udać się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niezwykle istotną pozycję, gdyż jest nie tylko – jak to się prosto powiada – osobą wzbudzającą ufność, ale też kimś, kto perfekcyjnie orientuje się w arkanach prawa. Notariusz jest zatem funkcjonariuszem publicznym – podobnie jak policjant – i jego zadaniem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do notariusza za każdym razem idzie się z dokładną sprawą i powinniśmy mieć ze sobą wszelkie nieodzowne dokumenty. Te, które będą przez niego opracowane są stosowane jak dokumenty administracyjne i posiadają tzw. moc prawną. Słowem, to co było w nich przez strony sprecyzowane wchodzi w życie. Nie jest więc dziwne, że do kancelarii notarialnej koniecznie należy wziąć, przykładowo umowy dotyczące lokaty, umowę o rozdzielności majątkowej bądź umowę zbycia domu.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest postępowanie zgodnie z nakazami prawa, jednomyślnie ze zdobytą widzą oraz zdolnościami. Mówiąc w skrócie nie może zatem dojść do „pogwałcenia” przepisów, kiedy rejent z rozmysłem wykorzystuje swoich Klientów stosując w praktyce liczne „uchybienia” oraz przeinaczenia. Każdego urzędnika zaufania publicznego obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki odpowiednio wskazuje na to, jak rejenci obowiązkowo muszą postępować.

Umowy, które sporządzamy we własnym zakresie, przykładowo umowę podnajmu garażu, świadectwo o pełnomocnictwie czy potwierdzenia o wysłaniu darowizny, krótko mówiąc nie są objęte obligatoryjnym potwierdzaniem przez rejenta. Zazwyczaj występuje na nich pieczątka notariusza, jeżeli zależy nam na tym, aby podnieść wagę i rzetelność określonego dokumentu. Krótko mówiąc mówiąc – nie ma takiego obowiązku, stąd nie trzeba kłopotać się o kolejne poświadczenia.

Rodzime prawo respektuje także te okoliczności, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieunikniony. Są to papiery, jakie bez jego pieczątki są uważane za nieważne.

Poniżej wpisane zostały niektóre z owych dokumentów:

Oświadczenia nabycia oraz odsprzedaży wszelkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, obszarów uprawnych, działek rekreacyjnych itd.

Wydanie darowizny, jeżeli zapomogą jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Umowa rozdzielczości majątkowej, a zatem tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeżeli do podziału jest dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wypunktowane u góry dokumenty muszą posiadać kategorycznie pieczątki oraz autograf notariusza. Inne w zasadzie nie muszą posiadać kształtu aktu notarialnego, możemy spisywać je w swobodny sposób. Należałoby pamiętać, że tylko umowy zatwierdzone przed notariuszem naprawdę są zgodne z prawem.

Jeśli kierujemy swoją uwagę na spółki handlowe, wówczas muszą one podpisywać w asyście notariusza, np. zgromadzenie wspólników, papiery dotyczące majątku firmowego, zaświadczenia tyczące się objęcia przez wspólnika ustalonej części wkładów.

Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz oznakowanie jej pieczęcią i podpisem rejenta podlega odpowiednim taksom. Są one całkiem spore, jednak zależą zwłaszcza od wartości tego, co jest przedmiotem umowy. Jeśli jakakolwiek osoba pragnie odstąpić rezydencję wartą kilka milionów złotych, to musi koniecznie liczyć się z dużymi sumami. Ostateczna taksa jest ustalona poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz rzeczywiście jest ona okazała. Notariusze nie są przymuszeni do wdrażania najwyższych opłat, zaś co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zaniżenie. Do rejenta wędrujemy zwłaszcza w niesłychanie istotnych okolicznościach, czyli tych jakie wymagają uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią albo chcemy przechować dużą kwotę pieniędzy.

Czy istnieją dodatkowo jakieś odpłatności prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi dostać za swoją pracę wynagrodzenie, należy spłacić podatek, np. koszty związane z księgą wieczystą i uiścić opłaty sądowe. Kwoty owe są przenoszone poprzez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na każdym dokumencie powinniśmy dokładnie sprawdzić, co powinniśmy opłacić. Bardzo często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i chcą szybko zdobyć informacje dotyczące tego, ile dokładnie co będzie kosztować. Oczywiście w wypadku taksy istnieje możliwość negocjacji zapłaty, bowiem na różne inne należności notariusz zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Głównie – notariusze nie mogą podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w każdym sensie w wypełnianiu powinności osoby zaufania publicznego. Notariusz nie może więc zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (przykładowo w nabywaniu działek) bądź doradztwem w biznesie.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie powinien mieć innej pracy bez akceptacji izby notarialnej, może to być jednak zawód pracownika naukowego, pracownika dydaktycznego albo będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą może działać wielu rejentów (np. w postaci spółki cywilnej) natomiast z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli planujesz dowiedzieć się o wiele więcej, kliknij w ten link – Notariusz Toruń